Muziek & Entertainment

Wij begrijpen wat muziek professionals nodig hebben


Home » Branches » Muziek

Return-On-Investment in de muziekbranche.

Online Marketing, en bedrijfsvoering in het algemeen, draait vooral om Return-On-Investment.
Leuk als je €100 in advertenties stopt en er 4 televisies mee verkoopt van €300 per stuk, maar het product, de stream, in de muziekwereld levert je maar €0,004 cent op.
Hoe rechtvaardig je de campagne kosten? En waar zit het verdienmodel dan wél?

Zes keer dezelfde televisie kopen?

Het verschil in opbrengsten tussen een televisie en een stream is niet het enige verschil. Die televisie koop je maar eén keer, maar die stream ‘koop’ je keer op keer weer. Mits je ‘tevreden’ bent over die stream.
Wat we willen in deze branche is terugkerende klanten – fans – creëren. We willen dat die ene consument 500 keer dat product ‘koopt’. En naast die eerste stream, ook nog anderen van dezelfde artiest. Dat is het mooie aan het product in de platenbranche want iemand koopt niet per se 20 televisies voor in huis..

Daar zit de Return-On-Investment voor platenmaatschappijen en artiesten. Fans. Hoe creëren we deze fans? En hoe zetten we deze fans in voor omzet? Dankzij Remarketing, Lookalike Targeting en Optimalisatie.

 

Opvangen van betrokkenheid

Remarketing (of Retargeting) is in elke business goed om te implementeren. In de muziek en entertainment branche is dit echter noodzakelijk. Wat we willen is mensen ‘opvangen’ die betrokkenheid en dus affiniteit hebben getoond met het product. De artiest.
Betrokkenheid kan zijn, een like, comment, share, X aantal seconden bekijken van een video of zelfs al het openklikken/vergroten van een foto.

Bij een volgende release van dezelfde artiest, of van het label/management, kan deze groep ge-target worden. Deze mensen hebben immers al aangetoond affiniteit te hebben met de artiest. Met elk stuk content gepost groeit deze groep en dus de fanbase. Deze techniek kan worden toegepast op de meeste Social Media kanalen, Google en YouTube.
Denk er maar over na, zonde van de tijd en geld om steeds weer opnieuw de content de wijde wereld in te moeten sturen zonder enig idee wie het nou echt te zien krijgt.

 

Jagen op fans

Als deze groepen goed gevuld zijn is het tijd om te jagen. We laten Google, YouTube, Facebook en Instagram een gemiddeld profiel maken van de bijv. 5000 opgevangen mensen. Hierdoor heeft het kanaal een gemiddelde gemaakt van een fan of luisteraar van de artiest. Op dit punt zeggen we de systemen: Vindt nog eens 500.000 mensen met eenzelfde profiel aan interesses, demografie en online gedrag.
De kans is namelijk zeer groot dat deze mensen ook fan worden. Ze lijken immers op onze al bestaande fans.

 

Bouwen, bouwen bouwen.

Wat goed is om te realiseren is dat Online Marketing geen wondermiddel is dat morgen geld oplevert. In geen enkele branche werkt het zo, maar zeker niet in de muziek industrie.
Het is bouwen aan doelgroepen om deze vervolgens in te zetten en te vergroten. De metafoor ‘Sneeuwbal-effect’ is hier op zijn plaats want naarmate er meer fans komen gaat dit proces sneller en sneller.

Wij bij paúw werken met meerdere independent labels, artiesten en managements en zijn dus ervaren in dit vakgebied. Vraag gerust naar de mogelijkheden!

Benieuwd naar de mogelijkheden in uw branche?

Interessant voor Muziek Professionals:

Doelgroep Onderzoek

Doelgroep Onderzoek

Online Advertenties

Online Advertenties

Spotify Advertenties

Spotify Advertenties

Remarketing

Remarketing

Lookalike Targeting

Lookalike Targeting

Content Productie

Content Productie

Neem Contact Op
Voor Jouw Project